Type bedrift
GRUVEDRIFT
BEARBEIDING
TRANSPORT
Lokasjon
Ansatte
Daglig leder
Oppstart
Driftsinntekter 2024
TROMSDALEN
VERDAL HAVN
HYLLA
70
ARNT MARTIN STORLI
Administrerende
DIREKTØR
1991
243
Verdalskalk AS
MILLIONER



UNIK KALKRESSURS
– UENDELIGE MULIGHETER
Visste du at kalkforekomsten i Tromsdalen i Verdal er så stor at Verdalskalk kan planlegge for flere hundre år framover?
– Vi snakker ikke om sju år fram i tid her på Verdalskalk. Vi snakker om de neste 500 årene, forklarer daglig leder Arnt Martin Storli.
Nylig fikk Verdalskalk, som er en del av konsernet Franzefoss Minerals, en driftskonsesjon fra Direktoratet for mineralforvaltning som tillater en lenge planlagt utvidelse.
– Vi skal utvide kalkbruddet med fire-gangen, og en del tror da at det skal skje i løpet av få år, men det er snakk om hundrevis av år totalt. Og vi skal drive bærekraftig hele veien, understreker driftssjef brudd, Astrid Wall, og driftssjef produksjon, Kjell Ivar Nonset.
– Det er ikke sånn at store områder blir rasert. Vi er veldig bevisst ansvaret vi har og er i dialog med alle som bor i nærheten av oss, understreker de to.
ET SAMFUNNSKRITISK MINERAL
Selskapets historie strekker seg tilbake til 1897 da den første kalkvirksomheten startet ved Hylla Kalkverk, men ble offisielt startet som Verdalskalk i 1991. I dag består Verdalskalk av fire avdelinger: Tromsdalen, Verdal Havn, Hylla og en transportavdeling.
– Kalk finnes i alt og er et samfunnskritisk mineral, som enhver sivilisasjon er avhengig av. Det brukes blant annet til drikkevann og kloakkrensing. Kalk er et avgjørende tilslagsmateriale i glass, stål og sement, i tillegg til at det er en viktig del av landbruk, havbruk og prosessindustrien, forklarer Nonset.

I FRONT Daglig leder Arnt Martin Storli og driftssjefene Astrid Wall og Kjell Ivar Nonset i Verdalskalk.
«Estimert sett kan vi ta ut kalkstein fra bruddet i 300 år framover, og 200 år til under jorda»
SATSER PÅ REKRUTTERING
Med uendelige framtidsutsikter og store muligheter for videre ekspansjon, er det viktig å tenke langsiktig innen rekruttering. I år har Verdalskalk enda flere lærlinger enn selskapet har hatt tidligere – innen fag som fjell og bergverk, industrimekaniker, elektro og prosess.
– Det er mange som tror at vi kun jobber med steinknusing, men når vi ser alt under ett, så er vi snart 30 ulike yrker i konsernet som holder på med kalk her på Innherred, sier Wall.
TORJE JOBBER MED BOFFE
Én av lærlingene er Torje Minsaas, som gikk anleggsteknikk på videregående og som fra september begynte å jobbe i Tromsdalen.
At han valgte nettopp Verdalskalk, er på ingen måte tilfeldig.
– Min morfar, som jeg kalle Boffe, jobber her og jeg har vært her mye på utplassering. Det er en fin arbeidsplass, sier Torje.
– VARIERT OG SPENNENDE
Sammen med morfaren holder han på med å forberede til en ny sprenging. 10-11 tonn sprengstoff er plassert 15-20 meter ned i bakken fordelt på 87 hull.
Morfar Terje Minsaas (69) er bergspregningsleder i Tromsdalen og kan skilte med 31 år i firmaet. Han er glad for at yrket hans går i arv.
– Dette er et variert og spennende yrke der du holder deg i god form.

MORFAR OG BARNEBARN: Terje Minsaas er stolt over at barnebarnet Torje Minsaas også vil inn i fjell- og bergverkyrket. Her fra bruddet i Tromsdalen.
«Det første leddet i alle industrielle verdikjeder er en mineralbedrift. Det finnes ingen moderne sivilisasjoner uten mineraler»
BÆREKRAFT MED EL- OG GASSBIL
Transportavdelingen til Verdalskalk tenker også framover. Av dagens 11 lastebiler er én elektrisk og én går på biogass.
– Vi har satt tre nye elektriske lastebiler i bestilling. Disse vil rulle ut i siste halvdel av 2026, sier logistikksjef Elisabeth Wiik Moe, som forteller at Verdalskalk kjører ca. 1.600.000 km pr. år og årlig transporterer 1.500.000 millioner tonn kalkstein.
Firmaet kjører på en 70-tonns dispensasjon til april 2028. Dispensasjonen er gitt som en overgangsordning frem til en alternativ transportløsning, et transportbånd mellom Tromsdalen og Verdal havn, er realisert.
– Prosjektet er under planlegging, men har forholdsvis lang tidshorisont. Dispensasjonen er derfor nødvendig for å sikre kontinuitet i driften, og det er derfor viktig at denne blir utvidet etter 2028, forklarer Wiik Moe.
HAR GÅTT LENGST I VERDEN
Uten dagens dispensasjon måtte Verdalskalk hatt ytterligere tre lastebiler på veien for å kunne opprettholde dagens volum.
– Færre vogntog på veiene skaper mindre støy og lokal forurensing, noe som er spesielt viktig langs tettbygde strøk, boligområder og skoleveier, understreker Wiik Moe.
El-lastebilen er den største i Norge i sitt slag og siden den ble tatt i bruk i 2023 er bilen nå den som har gått lengst i verden med høy tonnasje.
– Det betyr at Verdalskalk sine sjåfører er de som har kjørt flest km med elektrisk lastebil med denne tonnasjen – uansett segment og merke. Vi har dermed tilegnet oss en helt unik kunnskap på dette feltet, noe som vil være gull verdt i vår videre satsning på utslippsfrie kjøretøy, sier logistikksjefen.

LOGISTIKKLEDER: Elisabeth Wiik Moe er opptatt av å trafikktrygghet og framtidig bærekraft i transportavdelingen til Verdalskalk.
«I tillegg til å være i front på bærekraftige kjøretøy, er vi med på utviklingen av selvkjørende dumpere.»
200 tonn pr. døgn
Hvert år tas det ut 1,4 til 1,5 millioner tonn kalkstein fra Tromsdalen. 1,1 million tonn av denne kalken ender opp andre steder i landet eller i verden, mens resten brukes på Norfrakalk og Verdalskalks avdeling på Hylla.
Her brennes kalksteinen i en døgnbemannet kalkovn som har en kapasitet på ca. 200 tonn pr. døgn, og produksjonen går hver eneste dag i året.
FRA VERDAL HAVN TIL VERDEN
Verdalskalk har et lager og utskipningsanlegg i tilknytning til Verdal Havn, i tillegg til et anlegg for produksjon av finmalt kalksteinsmel. Kaia håndterer båter opp til 60.000 tonn og herfra skipes bulk- og sekkeprodukter ut fra alle anleggene til Verdalskalk.
– Vi har mål om å være en fremtidsrettet industribedrift med fokus på miljø, moderne teknologi og kontinuerlig forbedring, sier Arnt Johan Roel (bildet under t.h.), som er vedlikeholdssjef i Verdalskalk.
– Akkurat nå har vi mye spennende på gang når det gjelder automatisering, overvåkning og fornying av eksisterende anlegg for å kunne sikre sikker og effektiv drift. Oppetid på anleggene er viktig og det krever rett vedlikehold til riktig tid, noe vi alltid har fokus på.

STORT ANSVAR: Driftssjef Trond Johansen ved Hylla er ansvarlig for å produsere hydratkalt og høykvalitets brentkalk året rundt. Sistnevnte bearbeides til bruk i ulike industriprodukter.



Et samarbeid mellom TA Kreativ og NA Kreativ.
Bedriftene presenteres i tilfeldig rekkefølge på t-nt.no.

