Annonsørinnhold

Type bedrift

TELEKOM
OG ENERGI

Lokasjon

Ansatte

Konsernsjef

Oppstart

Driftsinntekter 2024

HELE TRØNDELAG

583

Christian Stav

Administrerende
DIREKTØR

1919

4,09

NTE

MILLIARDER

Samfunnsbygger i over 100 år:

EID av trøndelag
– på jobb for trøndelag

Helt siden 1919 har NTE vært en innovatør og en verdiskaper i Nord-Trøndelags historie. Konsernets ambisjoner er ikke mindre for dette århunderet.

– Jeg blir litt stolt når jeg kommer inn i de gamle kraftanleggene og ser hva vi i NTE har vært med på og hva vi har bygd opp, sier konserndirektør Nelly Maske.

Hun leder selskapet NTE Marked, som er ett av forretningsområdene i konsernet. De andre tre selskapene er NTE Energi, NTE Telekom og NTE Elektro.

Fra elektrifisering av bygdene til dagens satsing på fornybar energi og digitalisering – NTE har satt spor i hele regionen. Selskapet eies av 19 kommuner nord i Trøndelag, og verdiene føres tilbake til lokalsamfunnet.

– Store, modige valg

– Det handlet tidlig om å ta store og modige valg, og det har vi fortsatt med. Vi har bidratt til samfunnsutviklingen i alle disse årene, sier konserndirektør i NTE Telekom, Odd Eirik Grøttheim.

Samfunnsoppdraget har vært tydelig hele veien: Å skape verdier som føres tilbake til regionen. Deler av konsernets overskudd går tilbake til kommunene. I tillegg investerer selskapet i ny verdiskaping, som igjen gir flere arbeidsplasser. Ikke minst deles det ut millioner i sponsormidler til trøndersk kultur og idrett hvert år.

FORNØYD: Odd-Eirik Grøttheim i NTE Telekom og Nelly Maske i NTE Marked er stolte over konsernet og rollen som samfunnsbygger..

«Vi leverer tjenester som er viktige for samfunnssikkerhet og beredskap»

DIGITALISERTE TRØNDELAG

Gjennom årene har NTE vært en pionér på flere områder. Produksjon og levering av strøm var starten, men like viktig var satsingen på fiberbredbånd i både by og bygd. Da NTE Telekom startet fiberutbyggingen i 2003, var det et nybrottsarbeid.

– Vi digitaliserte Trøndelag. Det var ikke gitt at det skulle lykkes, men vi så muligheten og grep den. I dag er fiber en selvfølge, men da var det et stort steg, sier Grøttheim.

I dag står NTE midt i en ny tid. Behovet for fornybar energi vokser, og konsernet satser på vann, vind og solkraft. Samtidig handler mye om å bruke strømmen smartere.

– Alle vil ha billig strøm, men ingen vil ha naturinngrep. Vi må balansere dette. Derfor tenker vi nytt – med sol på industritak, med lokale løsninger og ved å gi kundene råd for smartere energibruk, sier Grøttheim.

En SAMFUNNSKRITISK ROLLE

Digitaliseringssatsingen har også gitt nye muligheter. NTE leverer datasenter-løsninger som gjør at kommuner kan lagre data lokalt i Trøndelag, framfor i globale skyløsninger.

– Det oppleves som tryggere og mer robust, sier Maske.

Stormen som slo ut store deler av strømnettet i januar ble en påminnelse om hvor kritisk konsernets rolle er.

– Da fikk vi virkelig kjenne på ansvaret. Dagens samfunn er svært avhengig av både strøm og internett. Vi vet at uvær og geopolitiske spenninger vil prege oss mer framover, derfor må vi være rustet for det, sier Maske.

KUNDESENTER: Ved kundesenteret til NTE Telekom og NTE Marked tas det imot henvendelser regionalt og fra hele landet.

«Vi bidrar til at folk kan bo og jobbe der de vil»

– ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS

NTE teller i dag rundt 580 ansatte, i tillegg til lærlinger og vikariater innen et bredt spekter av fagområder. Her finner man folk som har vært med et helt arbeidsliv, men også nye talenter fra NTNU og andre fagmiljø.

– Vi fikk nesten 80 søknader på sommervikarstillinger i telekomvirksomheten i år. Det viser at NTE oppleves som en attraktiv arbeidsplass, sier Grøttheim.

KJEMPER OM KOMPETANSEN

For NTE er det viktig å tiltrekke seg folk som vil noe. Mange jobbkandidater trekker fram at de liker samfunnsoppdraget, som blant annet inkluderer digitalisering og fornybar energi. Samtidig framheves arbeidsmiljøet og utviklingsmulighetene.

– Vi har skapt en kultur der vi har mange dyktige folk, noe som er essensielt for at vi skal lykkes. Men det er ingen tvil om at vi må være på for å framstå som attraktive framover. Kampen om kompetansen er hard, sier Maske.

Undersøkelser viser at NTE står sterkt som merkevare, og at konsernets støtte til lokal idrett og kultur blir lagt merke til.

– Det gjør oss stolte som ansatte også. I tillegg til å levere strøm og internett, bygger vi også fellesskap, sier Grøttheim og Maske.

STORT ANSVAR: Som konserndirektører gleder Nelly Maske og Odd-Eirik Grøttheim seg til å ta NTE videre.

Et samarbeid mellom TA Kreativ og NA Kreativ.
Bedriftene presenteres i tilfeldig rekkefølge på t-nt.no.