Annonsørinnhold

Type bedrift

INDUSTRI

Lokasjon

Ansatte

Daglig leder

Oppstart

Driftsinntekter 2023

Skogn

390

Håvard
BUSKLEIN

Administrerende
DIREKTØR

1966

3,5

Norske Skog Skogn

MILLIARDER

Fried food, French fries, Deep frying, Ingredient, Tableware, Cooking
Personal protective equipment, Hard hat, High-visibility clothing, Head, Sleeve, Nose, Eyewear, Face, Glasses
Composite material, Wood, Flooring, Floor, Lighting, Industry, Machine, Metal, Ceiling, Factory

Nye papirprodukter:

MED NORSKE SKOG SKOGN INN I FRAMTIDA

Visste du at fish & chips solgt i England pakkes inn i matpapir fra Skogn? Norske Skog-fabrikken har flere spennende produkter på gang for å være i førersetet innen treforedling framover.

– Vi må omstille oss fra avis og komme opp med nye produkter. Norske Skog Skogn er konkurransedyktig, men i takt med at etterspørselen går ned, må vi ha mer å erstatte avispapiret med. Og jeg synes framtida ser lys ut i så måte, sier utviklingssjef Peder Lutdal.

På grunn av dårlig tilgang på returpapir i Norden, og stor etterspørsel i Europa, har Norske Skog Skogn valgt å investere seg bort fra returpapir og bruker i dag kun norsk tømmer som råmateriale.

– Det gir oss bedre kontroll på kvalitet og miljø, og ikke minst muligheter for å levere produkter der returpapir ikke er aktuelt – som for eksempel matemballasje i Japan og England, hvor hygienekravene er strenge.

Personal protective equipment, Blue-collar worker, Hard hat, Workwear

UTVIKLINGSsjef: Peder Lutdal har selv gått fra gulvet på Norske Skog Skogn som lærling til å i dag jobbe som utviklingssjef i administrasjonen.

«Vi er Trøndelags nest største eksportbedrift»

KONKURRANSEFORTRINN

Norske Skog Skogn er allerede en tung aktør i det internasjonale markedet og leverer blant annet 40 prosent av avispapiret som brukes i England og halvparten av det ikoniske fish & chips-papiret.

– Vi ser nå muligheten for å utvikle emballasje av høy kvalitet som krever halvparten så mye tømmer som dagens produkter, uten å gå på kompromiss med styrke og kvalitet, forteller Lutdal.

– Det er både et konkurransefortrinn og et stort miljøbidrag, legger han til.

ENERGIBEVISST AKTØR

Energisparing og miljøfokus har alltid stått i høysetet for bedriften de siste tiårene. Når 10 prosent av tømmeret i hele Norge skal videreforedles, og Norske Skog Skogn har et strømforbruk som tilsvarer én prosent av landets totale forbruk, er bærekraft alfa omega:

– Utslippene fra Norske Skog Skogn er fra før av svært lave og utgjør kun en promille av utslippene til andre industribedrifter i Trøndelag, sier Lutdal, og forteller at i via et prosjekt i 2024 reduserte fabrikken i tillegg utslipp av CO₂, NOx og aske med henholdsvis 77, 39 og 60 prosent.

Energieffektivisering er høyt prioritert og det er ofte ikke så mye som skal til for å få stor effekt, ifølge utviklingssjefen.

– Om vi gjør et lite inngrep i en produksjonslinje, medfører det at Norske Skog Skogn sparer et kraftforbruk tilsvarende en tredjedel av årlig industriforbruk i Verdal, forteller Lutdal.

I tillegg er fabrikken, som er landets syvende største kraftforbruker, med i ulike ordninger hvor forbruket i løpet av døgnet forskyves eller reduseres for å bidra til å sikre at strømnettet er i balanse og at alle forbrukere i regionen har en stabil kraftforsyning.

– Dette er ordninger som har eksistert lenge, hvor kraftkrevende industri hjelper Statnett og kraftselskapene med sitt samfunnsoppdrag, sier Lutdal.

Advertising

MATEMBALLASJE: Halvparten av det ikoniske fish & chips-papiret som brukes i England, produseres på Norske Skog Skogn.

«Vi skaper store verdier for samfunnet og Trøndelag. Det er vi stolte over.»

LOKAL VERDISKAPNING

Skogn er en viktig brikke i Trøndelags treindustri, som én av svært få nasjonale aktører som har en komplett verdikjede fra skog til foredling. Ved å videreutvikle området rundt Fiborgtangen ser Lutdal og teamet store muligheter for framtidige satsinger.

– Vi har kraft, areal og kompetanse og vil gjerne utvikle sirkulære prosjekter som gir ringvirkninger langt utenfor fabrikkområdet, gjerne i samarbeid med aktuelle aktører, sier han.

NYE MARKEDER I SIKTE

Med papirmaskiner fra 60-tallet som fortsatt regnes som blant Europas beste, og ansatte som ofte har jobbet seg opp fra gulvet, mener Lutdal at Skogn står sterkt – men at framtida krever nye grep.

– Vi må trolig investere flere milliarder for for å sakte, men sikkert omstille fabrikken mot nye produkter det kommende tiåret. Det krever innsats, men vi har kompetansen og viljen som trengs. Vi mener framtida er lys, sier utviklingssjefen.

Fried food, French fries, Deep frying, Tableware, Ingredient, Produce, Cooking

NYE TIDER: Før 1980-tallet var det vanlig å pakke inn fish & chips med avispapir i Storbritannia. I dag brukes matpapir fra Norske Skog Skogn.

Industry, Machine, Factory
Smile
Industry, Machine, Factory, Engineering

Et samarbeid mellom TA Kreativ og NA Kreativ.
Bedriftene presenteres i tilfeldig rekkefølge på t-nt.no.