Type bedrift
INDUSTRI
Lokasjon
Ansatte
Daglig leder
Oppstart
Driftsinntekter 2023
Skogn
390
Håvard
BUSKLEIN
Administrerende
DIREKTØR
1966
3,5
Norske Skog Skogn
MILLIARDER



Nye papirprodukter:
MED NORSKE SKOG SKOGN INN I FRAMTIDA
Visste du at fish & chips solgt i England pakkes inn i matpapir fra Skogn? Norske Skog-fabrikken har flere spennende produkter på gang for å være i førersetet innen treforedling framover.
– Vi må omstille oss fra avis og komme opp med nye produkter. Norske Skog Skogn er konkurransedyktig, men i takt med at etterspørselen går ned, må vi ha mer å erstatte avispapiret med. Og jeg synes framtida ser lys ut i så måte, sier utviklingssjef Peder Lutdal.
På grunn av dårlig tilgang på returpapir i Norden, og stor etterspørsel i Europa, har Norske Skog Skogn valgt å investere seg bort fra returpapir og bruker i dag kun norsk tømmer som råmateriale.
– Det gir oss bedre kontroll på kvalitet og miljø, og ikke minst muligheter for å levere produkter der returpapir ikke er aktuelt – som for eksempel matemballasje i Japan og England, hvor hygienekravene er strenge.

UTVIKLINGSsjef: Peder Lutdal har selv gått fra gulvet på Norske Skog Skogn som lærling til å i dag jobbe som utviklingssjef i administrasjonen.
«Vi er Trøndelags nest største eksportbedrift»
KONKURRANSEFORTRINN
Norske Skog Skogn er allerede en tung aktør i det internasjonale markedet og leverer blant annet 40 prosent av avispapiret som brukes i England og halvparten av det ikoniske fish & chips-papiret.
– Vi ser nå muligheten for å utvikle emballasje av høy kvalitet som krever halvparten så mye tømmer som dagens produkter, uten å gå på kompromiss med styrke og kvalitet, forteller Lutdal.
– Det er både et konkurransefortrinn og et stort miljøbidrag, legger han til.
ENERGIBEVISST AKTØR
Energisparing og miljøfokus har alltid stått i høysetet for bedriften de siste tiårene. Når 10 prosent av tømmeret i hele Norge skal videreforedles, og Norske Skog Skogn har et strømforbruk som tilsvarer én prosent av landets totale forbruk, er bærekraft alfa omega:
– Utslippene fra Norske Skog Skogn er fra før av svært lave og utgjør kun en promille av utslippene til andre industribedrifter i Trøndelag, sier Lutdal, og forteller at i via et prosjekt i 2024 reduserte fabrikken i tillegg utslipp av CO₂, NOx og aske med henholdsvis 77, 39 og 60 prosent.
Energieffektivisering er høyt prioritert og det er ofte ikke så mye som skal til for å få stor effekt, ifølge utviklingssjefen.
– Om vi gjør et lite inngrep i en produksjonslinje, medfører det at Norske Skog Skogn sparer et kraftforbruk tilsvarende en tredjedel av årlig industriforbruk i Verdal, forteller Lutdal.
I tillegg er fabrikken, som er landets syvende største kraftforbruker, med i ulike ordninger hvor forbruket i løpet av døgnet forskyves eller reduseres for å bidra til å sikre at strømnettet er i balanse og at alle forbrukere i regionen har en stabil kraftforsyning.
– Dette er ordninger som har eksistert lenge, hvor kraftkrevende industri hjelper Statnett og kraftselskapene med sitt samfunnsoppdrag, sier Lutdal.

MATEMBALLASJE: Halvparten av det ikoniske fish & chips-papiret som brukes i England, produseres på Norske Skog Skogn.
«Vi skaper store verdier for samfunnet og Trøndelag. Det er vi stolte over.»
LOKAL VERDISKAPNING
Skogn er en viktig brikke i Trøndelags treindustri, som én av svært få nasjonale aktører som har en komplett verdikjede fra skog til foredling. Ved å videreutvikle området rundt Fiborgtangen ser Lutdal og teamet store muligheter for framtidige satsinger.
– Vi har kraft, areal og kompetanse og vil gjerne utvikle sirkulære prosjekter som gir ringvirkninger langt utenfor fabrikkområdet, gjerne i samarbeid med aktuelle aktører, sier han.
NYE MARKEDER I SIKTE
Med papirmaskiner fra 60-tallet som fortsatt regnes som blant Europas beste, og ansatte som ofte har jobbet seg opp fra gulvet, mener Lutdal at Skogn står sterkt – men at framtida krever nye grep.
– Vi må trolig investere flere milliarder for for å sakte, men sikkert omstille fabrikken mot nye produkter det kommende tiåret. Det krever innsats, men vi har kompetansen og viljen som trengs. Vi mener framtida er lys, sier utviklingssjefen.

NYE TIDER: Før 1980-tallet var det vanlig å pakke inn fish & chips med avispapir i Storbritannia. I dag brukes matpapir fra Norske Skog Skogn.



Et samarbeid mellom TA Kreativ og NA Kreativ.
Bedriftene presenteres i tilfeldig rekkefølge på t-nt.no.

